نرم افزار پزشکی سپاس

معرفی جدیدترین نرم افزارهای پزشکی ، نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی و ...

نرم افزار پزشکی سپاس

معرفی جدیدترین نرم افزارهای پزشکی ، نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی و ...

انواع فیلم رادیولوژی و کاربرد های آن

 

فیلم رادیولوژی فیلمی است که برای چاپ و نمایش تصاویر سی تی اسکن ، ام آر آی ، پانورکس ، رادیولوژی و... استفاده می شود. بعنوان مثال در رادیولوژی ، اشعه ایکس پس از تابیده شدن ، از بدن انسان عبور کرده و به فیلم رادیولوژی تابیده می شود و تصویری که بر روی فیلم رادیولوژی به وجود می آید ، بر اساس مقدار نور تابیده شده بر فیلم است.

فیلم رادیولوژی چیست ؟

فیلم های رادیولوژی همانند فیلم های عکاسی از چهار لایه تشکیل شده اند که نام آنها به ترتیب زیر می باشد :

لایه پایه : این لایه از جنس پلی استر است و در واقع باعث استحکام بخشیدن به فیلم رادیولوژی شده و دارای بیشترین ضخامت می باشد و وظیفه نگهداری مواد اولیه فیلم رادیولوژی را دارد.

لایه چسبنده : لایه چسبنده که دومین لایه از فیلم رادیولوژی است ، باعث ایجاد ارتباطی محکم بین لایه پایه و امولسیون می شود.

لایه امولسیون : این لایه یکی از اصلی ترین لایه ها در فیلم رادیولوژی است که دارای بلورهای هالید نقره بوده و این بلور ها نسبت به نور حساس اند و در برخورد با الکترون های پر سرعت دچار تغییرات شیمیایی می شوند.

لایه محافظ : آخرین لایه از فیلم رادیولوژی لایه محافظ نام دارد که جنس این لایه از ژلاتین است و از ایجاد هر گونه آسیب به فیلم رادیولوژی جلوگیری می کند.

کاربردهای فیلم رادیولوژی

فیلم رادیولوژی در انواع تصویربرداری پزشکی نظیر رادیولوژی ساده ، ماموگرافی ، عکس دندان یا پانورکس و سی تی اسکن که در همگی این موارد اشعه ایکس بکار گرفته می شود و نیز ام آر آی که از امواج مغناطیسی و رادیویی برای تصویربرداری استفاده می کند و ... کاربرد دارد ، بدین ترتیب که تصاویر گرفته شده از این خدمات بر روی فیلم رادیولوژی چاپ می شود تا به پزشک معالج برای تشخیص بیماری ارائه شود. البته فیلم رادیولوژی دارای معایبی نظیر قیمت بالای فیلم رادیولوژی ، احتمال آسیب و گم شدن ، مشکلات مربوط به چاپ فیلم رادیولوژی و پرینتر و کیفیت پایین تصاویر و ... می باشد.

ازین رو فیلم رادیولوژی در حال جایگزین شدن با نرم افزارهای مشاهده تصاویر رادیولوژی می باشد که یکی از این نرم افزارها فیلم رادیولوژی PPQ نام دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  چیست ؟

با توجه به بالا رفتن قیمت فیلم رادیولوژی در کشور ، خرید فیلم رادیولوژی با این شرایط و افزایش روز افزون قیمت ارز برای مراکز تصویر برداری چندان بصرفه نمی باشد. لذا به جهت کاهش هزینه های مراکز تصویربرداری و رادیولوژی ، نرم افزاری در این خصوص با نام نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  ابداع شده که در این نرم افزار کاربردی تصاویر و کات های مورد نیاز پزشک از هر مدالیته ای توسط کارشناس انتخاب و بهQR Code   ارسال می شود. سپس بارکد QR مربوط به هر بیمار با نام و مشخصات بر روی کارت مخصوص یا کاغذ چاپ شده و یا در صورت نیاز لینک آن برای بیمار پیامک می شود.

مشاهده تصاویر رادیولوژی در موبایل با نرم افزار PPQ

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  تحت وب است و جهت مشاهده تصاویر بیمار می توانید از گوشی موبایل ، تبلت و یا کامپیوتر استفاده نمایید ، بنابراین جهت مشاهده تصاویر به اینترنت خرید نیاز دارید. همچنین از آنجا که پس از تصویربرداری از بیمار تصاویر به صورت بارکد دوبعدی یا QR Code به بیمار داده می شود ، لذا برای مشاهده تصاویر نیاز به برنامه بارکدخوان یا بارکد اسکنر است که در اینترنت قابل دانلود بصورت رایگان می باشد. سپس وارد فضای نرم افزار PPQ شوید و با قرار دادن دوربین گوشی موبایل در راستای بارکد بیمار می توانید تمامی تصاویر را بصورت تحت وب به راحتی مشاهده نمایید.

مزایای نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  

 در فیلم رادیولوژی PPQ  تصاویر از کیفیت بالایی برخوردار بوده که در تشخیص بیماریها موثر است و علاوه بر آن تمامی تصاویر قابلیت بزرگنمایی داشته و می توانید با وضوح بالا جزئی ترین مشکلات بیمار را مشاهده نمایید. همچنین نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  به گونه ای طراحی شده تا در پایین ترین سرعت اینترنت نیز تصاویر قابل مشاهده باشند ، چرا که تصاویر دارای حجم کمی هستند.

ارسال جواب از طریق بارکد برای بیمار یکی از دیگر مزایای قابل ذکر نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  است تا با این روش نیازی به حضور فیزیکی بیمار در مراکز تصویر برداری برای تحویل جواب نباشد و از بسیاری هزینه های اضافی نظیر چاپ جواب بر روی کاغذ و پرینتر کاغذ و ... با این روش جلوگیری می شود.

و مهمترین مزیت تهیه نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ اینست که از خرید فیلم های گران قیمت رادیولوژی ، پرینترها و حتی کاغذ و کلیشه برای ارائه جواب بی نیاز می شوید و در هزینه های مرکز تصویربرداری صرفه جویی می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید نرم افزار از طریق شماره 09115964992 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

 

حل مشکلات فیلم رادیولوژی با نرم افزار PPQ


امروزه بیشتر افراد با فیلم رادیولوژی آشنایی دارند ، همان صفحه های سیاه و سفید که تصاویر رادیولوژی و ام آر آی در آن چاپ می شوند و گرچه فیلم رادیولوژی سهم زیادی در تشخیص پزشکی دارد ، اما به دلیل داشتن مشکلات زیاد از جمله شرایط نگهداری و قیمت بالای آن ، مراکز رادیولوژی به فکر جایگزین کردن فیلم رادیولوژی هستند.

مشکلات فیلم رادیولوژی چیست ؟

فیلم رادیولوژی دارای ۴ لایه با نام های پایه ، چسبنده ، امولوسیون و لایه محافظ است که درین بین لایه امولوسیون لایه اصلی بوده و نشان دهنده کیفیت و سرعت فیلم می باشد و از بلورهای هالید نقره تشکیل شده است که با توجه به حساس بودن این بلورها نسبت به اشعه ایکس ، پس از برخورد با الکترون های پر سرعت ، تغییرات شیمیایی در آنها رخ داده و تصاویر رادیولوژی بر روی آن شکل می گیرد. ازین رو با توجه به وجود فلز گرانبهای نقره در لایه امولوسیون فیلم رادیولوژی ، یکی از مهم ترین مشکلات استفاده از فیلم رادیولوژی ، قیمت بالای آن می باشد. از سوی دیگر نظر به خرید فیلم رادیولوژی از کشورهای بیگانه و عدم تولید داخلی و تهیه این فیلم ها با نرخ ارز که همواره در حال نوسان است ، قیمت فیلم رادیولوژی بالا می رود که به نفع مراکز تصویربرداری نمی باشد.

همچنین از دیگر مشکلات فیلم رادیولوژی شرایط نگهداری آن است که باید در دمای زیر 20 درجه و رطوبت بین 40 درصد تا 60 درصد نگهداری شود تا از ایجاد آرتیفکت بر روی آن جلوگیری گردد. افزون بر این فیلم رادیولوژی باید در محیط تاریک و خنک نگه داشته شود و طرز قرار گرفتن آنها باید بصورت عمودی و بدون ایجاد هر گونه فشار بر روی فیلم ها باشد ، چرا که نگهداری فیلم ها بصورت افقی و بر روی هم باعث تاب برداشتن آنها می گردد. در کنار این عوامل فضای زیاد برای انبار کردن فیلم رادیولوژی در شرایط یاد شده از دیگر مشکلات فیلم رادیولوژی می باشد که در صورت عدم مراقبت از فیلم رادیولوژی ، کیفیت فیلم ها پایین می آید و پزشک به سختی می تواند مشکل بیمار را تشخیص دهد.

فیلم رادیولوژی  PPQ چیست ؟

با تمام مشکلات ذکر شده در صورت استفاده از فیلم رادیولوژی ، مراکز تصویربرداری به فکر جایگزین کردن فیلم رادیولوژی با روشهای دیگر نظیر کاغذ و سی دی بوده اند که استفاده از این موارد هم مشکلات خاص خود را بدنبال داشت. لذا نرم افزارهای جایگزین فیلم رادیولوژی مناسب ترین گزینه می باشد که فیلم رادیولوژی PPQ از آن جمله است. نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ مختص حوزه تصویربرداری پزشکی بوده و جایگزینی مناسب برای فیلم رادیولوژی است ، این نرم افزار تحت وب بوده و قابلیت نمایش تصاویر رادیولوژی در گوشی هوشمند و تبلت و کامپیوتر را دارد.

در نرم افزار فیلم رادیولوژی  PPQ از بارکد دوبعدی یا QR code بهره گیری شده که پس از تصویربرداری از بیمار ، تمامی تصاویر مورد نیاز یا بهترین تصاویر برای تشخیص ، توسط کارشناس رادیولوژی یا ام آر آی انتخاب شده و بر روی این بارکد ارسال می شود و در نهایت این بارکد بر روی کارت مخصوص جهت ارائه به پزشک چاپ می شود.

از طرفی بارکد دوبعدی قابلیت اشتراک گذاری داشته و هر فردی به راحتی می تواند در گوشی هوشمند خود با اتصال به اینترنت و استفاده از نرم افزار بارکد خوان به تصاویر بیمار دسترسی پیدا کند. لذا استفاده از بارکد دوبعدی در بخش تصویربرداری منجر به کاهش هزینه های مصرفی در مراکز رادیولوژی می گردد ، چرا که با تهیه فیلم رادیولوژی PPQ دیگر نیازی به خرید فیلم رادیولوژی نبوده و در دیگر هزینه های مربوط به آن نظیر نگاتوسکوپ ، پرینتر فیلم و کاغذ و ... صرفه جویی می شود.

نرم افزار پزشکی سپاس 92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

روشهای مشاهده تصاویر پزشکی


امروزه روشهای مختلفی برای تصویربرداری پزشکی نظیر سونوگرافی ، رادیولوژی ، سی تی اسکن ، ام آر آی ، و ... ابداع شده که هر روش مختص تشخیص بیماری های خاص خود است که پس از اتمام تصویر برداری بیمار ، تصاویر بر روی فیلم رادیولوژی برای ارائه به پزشک چاپ می شود. اما آیا روش دیگری جز ارائه فیلم رادیولوژی به بیماران جهت مشاهده تصاویر پزشکی وجود دارد ؟ در ادامه با ما همراه باشید .

با چه روشهایی می توان تصاویر پزشکی را مشاهده کرد ؟

1.      مشاهده تصاویر رادیولوژی به کمک فیلم رادیولوژی :

فیلم رادیولوژی وسیله ای جهت نمایش تصاویر رادیولوژی است که همانند فیلم های عکاسی از چهار لایه تشکیل شده است و جنس آن از پلی استر شفاف می باشد. از فیلم رادیولوژی در تصویربرداری هایی نظیر ام آر آی ، سی تی اسکن ، ماموگرافی ، پانورکس ، رادیولوژی و... مورد استفاده قرار می گیرد ، اما امروزه فیلم رادیولوژی به دلیل هزینه بالا و اثرات مخربی که بر محیط زیست می گذارد ، در حال جایگزین شدن توسط نرم افزارهای مشاهده تصاویر رادیولوژی می باشد.

2.      مشاهده تصاویر رادیولوژی به کمک نرم افزار بایگانی تصاویر :

در برخی مراکز از سیستمی به نام پکس برای بایگانی تصاویر رادیولوژی استفاده می شود که به دلیل عدم استفاده برای همگان ، تصاویر بیمار باید بر روی فیلم رادیولوژی چاپ شود که البته اخیرا با استفاده از لینک ، تصاویر بیمار را برای پزشک ارسال می نمایند اما از آنجا که پکس شامل تمامی تصاویر ثبت شده از بیمار در طی تصویربرداری می باشد ، لذا با توجه به تعداد بسیار زیاد تصاویر و از سوی دیگر سرعت پایین اینترنت در کشور ، مشاهده تمامی کات ها برای پزشک معالج برای یافتن بهترین تصاویر ، تقریبا غیر ممکن است ، چرا که وقت کافی برای آن ندارد.

3.      مشاهده تصاویر پزشکی به کمک نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  به گونه ای طراحی شده تا تمامی نواقص دو روش قبل را حل کند ، از این رو یک نرم افزار بسیار کاربردی و کامل برای مراکز تصویر برداری بشمار می آید . نرم افزار PPQ  جایگزین فیلم رادیولوژی و کلیشه های کاغذی است و در کاهش هزینه های مراکز تصویربرداری بسیار موثر است . در این نرم افزار از بارکدهای دو بعدی یا همان QR Code  ها بهره گیری شده است که پس از اتمام تصویربرداری بیمار تمامی کات های مورد نیاز پزشک توسط تکنسین بر روی بارکد ها ارسال می گردد. بدین ترتیب تمامی تصاویر با استفاده از گوشی موبایل و یا کامپیوتر متصل به اینترنت قابل مشاهده است .

به منظور مشاهده تصاویر بیمار با نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ نیاز به گوشی هوشمند متصل به اینترنت و نرم افزار بارکد خوان است که باید در ابتدا نرم افزار بارکد خوان یا بارکد اسکنر را از اینترنت دانلود نمود و سپس با اسکن کردن بارکد دوبعدی داده شده توسط مرکز تصویربرداری ، تصاویر را در گوشی موبایل و یا تبلت با کیفیت و سرعت بالا و در عین حال حجم کم مشاهده نمود.

از مزایای قابل ذکر نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  می توان با موارد زیر اشاره نمود :

-          امنیت بالای نرم افزار جهت حفظ اطلاعات بیمار

-          امکان ارسال ریپورت به QR Code  بیمار بدون نیاز به حضور فیزیکی بیمار در مراکز جهت تحویل جواب .

-          سرعت بالا در نمایش تصاویر بدون معطلی

-          امکان مشاهده تصاویر رادیولوژی برای عموم بدون محدودیت زمانی و مکانی با استفاده از نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

-          کیفیت بالای تصاویر رادیولوژی بیمار همچنین قابلیت بزرگنمایی آنها جهت دقت بیشتر بدون افت رزولوشن

-          عدم پیچیدگی محیط داخلی نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ جهت سهولت در استفاده برای عموم

-          امکان اشتراک تصاویر رادیولوژی با کیفیت اصلی از طریق فضای مجازی که این روش برای میتینگ های پزشکی بسیار کارآمد است .

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92