نرم افزار پزشکی سپاس

معرفی جدیدترین نرم افزارهای پزشکی ، نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی و ...

نرم افزار پزشکی سپاس

معرفی جدیدترین نرم افزارهای پزشکی ، نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی و ...

تفاوت فیلم رادیولوژی آنالوگ و دیجیتال


رادیولوژی با استفاده از اشعه ایکس به عنوان نقطه شروعی برای تشخیص پزشکی بیماری هایی همچون ذات الریه می باشد و با توجه به هزینه پایین بطور فزاینده در اختیار بخش تصویربرداری پزشکی کشور است. در گذشته رادیولوژی به صورت آنالوگ انجام می شد و از بیماران درخواست می شد که به هنگام تصویربرداری از لباس سربی مناسب استفاده نمایند اما با پیشرفت علم و ابداع رادیولوژی دیجیتال ، مقدار اشعه مورد استفاده حین تصویربرداری تقریبا 80 درصد کمتر از گذشته شد و این بدان معنی است که مشکلات ایجاد شده در اثر قرار گرفتن در برابر اشعه ایکس در رادیولوژی دیجیتال به نسبت رادیولوژی آنالوگ کاهش چشمگیری داشته است.

فیلم رادیولوژی آنالوگ :

دستگاه رادیولوژی آنالوگ حاوی قطعات آنالوگ است و آنالوگ دستگاه قدرت و مقدار ولتاژ را به صورت پیوسته تغییر می دهد. در رادیولوژی آنالوگ اشعه ایکس پس از تابیدن به واسطه  تیوپ و عبور از مقطع به کاست رسیده و پس از آن تصویر ثبت می شود. برای چاپ این تصاویر نظیر فیلم عکاسی به تاریکخانه نیاز است و از دستگاهی به نام پروسسور استفاده می گردد تا تصاویر گرفته شده بر روی فیلم رادیولوژی آنالوگ ظاهر گردد. اگرچه در چند سال گذشته سیستم CR به دستگاه پروسسور اضافه شد و کار ظهور تصاویر را آسان کرد.

سیستم CR تصاویر ثبت شده توسط دستگاه آنالوگ را به تصاویر دیجیتال تبدیل کرده و این سیستم از صفحه هایی حاوی فسفر تشکیل شده که این صفحه حاوی لایه محافظ در مقابل ضربه ، لایه منعکس کننده و فسفر حساس به نور می باشد.

فیلم رادیولوژی دیجیتال :

فیلم رادیولوژی دیجیتال حاوی دستگاه ضبط عکس دیجیتال است و مزیایی همچون دسترسی سریع ، بدون نیاز به پردازش فیلم و دارای محدوده دینامیکی گسترده تر است و با استفاده از تکنیک های منحصر بفرد کیفیت تصویر قابل ارتقاء می باشد.

فیلم رادیولوژی دیجیتال و آنالوگ چه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟

اولین و مهمترین تفاوت در این دو فیلم میزان اشعه  ایکس استفاده شده است که در فیلم دیجیتال مقدار آسیب آن به نسبت فیلم آنالوگ 80 درصد کمتر است. تفاوت دوم وضوح و کیفیت تصاویر است که در مقایسه با فیلم آنالوگ بسیار بهتر است. از طرف دیگر فضای ذخیره سازی تصاویر در فیلم دیجیتال نامحدود است و قابلیت انتقال تصاویر به هارد در آن فعال است و بدین ترتیب رادیولوژی دیجیتال در مقابله با رادیولوژی آنالوگ کاملا مقرون بصرفه است.

در فیلم رادیولوژی دیجیتال ، تصاویر قابل ذخیره و دسترسی است و از تفاوت های مهم دیگر آنها می توان به تغییر اندازه تصاویر در رادیولوژی دیجیتال و قابلیت بزرگنمایی اشاره کرد که در که در فیلم آنالوگ هیچیک از این مزایا موجود وجود ندارد.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ :

از جمله نرم افزارهایی که پس از دیجیتالی شدن رادیولوژی ابداع شد ، می توان به نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ اشاره کرد که این نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی قدیمی شده و از طریق QR Code  تمامی تصاویر را به بیمار به صورت تحت وب ارائه می دهد و برای مشاهده تصاویر از گوشی موبایل و یا کامپیوتر خود می توانید استفاده نمایید. در نتیجه دیگر نیازی به چاپ تصاویر رادیولوژی بر روی فیلم رادیولوژی نبوده و مشکلات و هزینه استفاده از فیلم رادیولوژی در مراکز تصویربرداری حذف می شود.  

از مزایای نرم افزار فیلم رادیولوژی می توان به کیفیت بالای تصاویر ، حجم کم آنها ، امکان ارسال ریپورت از طریق   QR Code  به بیمار ، مشاهده سریع تصاویر بدون معطلی و ... اشاره کرد.

ادامه در صفحه تفاوت رادیولوژی دیجیتال و آنالوگ

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

معایب فیلم رادیولوژی و مزایای نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

فیلم های رادیولوژی صفحه هایی از جنس ژلاتین و پلی استر می باشد که تصاویر رادیولوژی بیماران روی آن چاپ می شود و با تمام مزایایی که در بخش پزشکی دارد و به تشخیص بیماریها کمک می کند ، دارای معایبی همچون کیفیت پایین ، قیمت بالا ، مشکلات چاپ فیلم و... نیز می باشد. به منظور رفع این مشکلات و سرعت بخشیدن در انجام کارها نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ یک گزینه مناسب به عنوان جایگزین اقتصادی فیلم رادیولوژی شناخته می شود که از مزایای قابل ذکر این نرم افزار می توان به مشاهده تصاویر بیمار در تلفن های هوشمند ، تحت وب بودن تصاویر ، کیفیت بالای تصاویر و ... اشاره کرد که در ادامه بیشتر به آنها می پردازیم.

فیلم رادیولوژی چیست ؟

فیلم رادیولوژی صفحه هایی سیاه و سفید هستند که تصاویر رادیولوژی بیمار را بر روی آن چاپ و به بیمار ارائه می دهند تا پزشک معالج از روی این تصاویر به تشخیص بیماری بپردازد. اینگونه فیلم ها از چهار لایه تشکیل شده اند که لایه پایه اولین لایه از فیلم رادیولوژی بوده که به عنوان نگهدارنده مواد شناخته شده و از شکسته شدن و آسیب دیدن لایه امولسیون جلوگیری می کند. همچنین لایه دوم چسبنده نام دارد و باعث بهم چسبیدن لایه پایه و امولسیون می گردد.

سومین لایه امولسیون نام دارد که در واقع یکی از مهم ترین لایه ها در فیلم رادیولوژی محسوب می شود و این لایه از بلورهای هالید نقره تشکیل شده و نشان دهنده وضوح تصویر در فیلم رادیولوژی می باشد. در نهایت ، آخرین لایه از فیلم رادیولوژی لایه محافظ نام دارد و از ایجاد هرگونه خراش و آلودگی بر روی فیلم رادیولوژی جلوگیری می کند.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ چیست ؟

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ یک نرم افزار اختصاصی برای مراکز تصویربرداری پزشکی است که با استفاده از جدیدترین متدها جایگزین فیلم های رادیولوژی قدیمی شده است. بدین ترتیب با تهیه این نرم افزار اقتصادی دیگر نیاز به خرید فیلم رادیولوژی قدیمی و گران قیمت نخواهید داشت چرا که تمامی تصاویر گرفته شده از بیمار به صورت یک بارکد دوبعدی ارائه می شود و برای مشاهده تصاویر بیمار می توانید از گوشی های موبایلی که در اختیار دارید ، بهره ببرید.

معایب فیلم رادیولوژی قدیمی و مزایای فیلم رادیولوژی PPQ :

با توجه به افزایش هزینه های تهیه مواد مصرفی و گران بودن بهای نقره در فیلم رادیولوژی ، هزینه ای که صرف خرید فیلم رادیولوژی می شود ، بسیار بالاست ، در نتیجه برای مراکز تصویربرداری پزشکی با توجه به قیمت بالای فیلم رادیولوژی و نرخ ارز ، خرید فیلم رادیولوژی بصرفه نمی باشد. لذا برای کاهش هزینه های مراکز تصویربرداری نیاز به نرم افزاری جامع و کامل می باشد که نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ با تکنیک حذف فیلم رادیولوژی و بهره گیری از QR Code  برای ارائه تصاویر یک نرم افزار کارآمد و مناسب بشمار می رود.

همچنین از دیگر معایب فیلم رادیولوژی می توان به کیفیت پایین چاپ تصاویر ، بزرگ بودن صفحات فیلم و شرایط خاص نگهداری آنها بصورت ایستاده در محیط تاریک و در دما و رطوبت مناسب و نیاز به فضای زیاد برای انبار کردن اشاره کرد و در مقابل از مزایای قابل ذکر نرم افزار فیلم رادیولوژیPPQ  می توان به سرعت بالا در نمایش تصاویر ، قابلیت مشاهده تصاویر در گوشی هوشمند ، امکان ارسال جواب برای بیمار از طریق بارکد بدون نیاز به حضور فیزیکی آنها و ... اشاره کرد.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92