نرم افزار پزشکی سپاس

معرفی جدیدترین نرم افزارهای پزشکی ، نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی و ...

نرم افزار پزشکی سپاس

معرفی جدیدترین نرم افزارهای پزشکی ، نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی و ...

امواج رادیولوژی اشعه ایکس

تصویر برداری تشخیصی یا رادیولوژی با اشعه ایکس یکی از شاخه های علم پزشکی است که از آن در راستای تشخیص و درمان برخی بیماری ها استفاده می شود و پزشک با مشاهده تصاویر حاصله ، قادر به تشخیص درست بیماری بدون ایجاد جراحت خواهد بود. در گذشته تنها پس از مرگ بیمار با کالبد شکافی ، علت فوت شخص را تشخیص می دادند اما هم اکنون با استفاده از علوم روز دنیا ، بدون ایجاد صدمه به بدن بیمار می توان به راحتی علت بیماری ها را تشخیص داد و جهت درمان آن اقدام نمود.

نقطه شروع رادیولوژی 

برای اولین بار اشعه ایکس به طور اتفاقی توسط ویلهم کنراد رونتگن کشف شد. او اولین بار در سال 1895 میلادی این اشعه  را روی دست همسرش امتحان کرد و از نتیجه آن شگفت زده شد. او تصاویر را به دانشگاه های اروپا فرستاد و چندی بعد در یک همایش دستاورد خود را جهانی کرد.

اشعه ایکس چیست ؟

امواج رادیولوژی یا همان اشعه ایکس نوعی تابش الکترومغناطیس است که از لحاظ ظاهری به نور مرئی شباهت دارد اما انرژی بالا تری نسبت به نور داشته و می تواند از بدن عبور کند. به این جهت از اشعه ایکس برای مشاهده اجزای داخلی بدن همچون بافت ها و استخوان ها به منظور تشخیص بیماریها استفاده می شود.

عملکرد امواج رادیولوژی در پزشکی به چه صورت است ؟

قبل از انجام تصویر برداری به کمک دستگاه رادیولوژی ، کارشناس مربوطه اجزای مد نظر را در راستای اشعه ایکس و منبع آشکار ساز قرار می دهد. پس از روشن کردن دستگاه ، اشعه در بدن حرکت کرده و با توجه به تراکم بافت یا استخوان از آن عبور می کند. ازین رو جذب اشعه ایکس در بافت ها و استخوان ها متفاوت است. مثلا استخوان ها کلسیم با عدد اتمی بالاتری دارند لذا به راحتی اشعه ایکس را جذب کرده و پس از کنتراست بالا در آشکارساز اشعه ایکس ، استخوان سفیدتر از بافت دیده می شود. در مقابل بافتهایی مانند ماهیچه  و چربی و حفره های هوایی مانند ریه دارای تراکم کمتری بوده و پس از تصویربرداری با اشعه ایکس به صورت سایه های خاکستری دیده می شود.

از امواج رادیولوژی اشعه ایکس برای انجام چه خدماتی استفاده می شود ؟

رادیوگرافی : تصویر برداری رادیوگرافی مناسب شکستگی های استخوان ، تومور ها ، توده های غیر طبیعی ، انواع آسیب ها ، ذات الریه ، مشکلات دندان و... مورد استفاده قرار می گیرد.

ماموگرافی : در ماموگرافی از اشعه ایکس جهت تشخیص مشکلات مربوط به پستان همچون کیست یا کنسر پستان استفاده می شود.

سی تی اسکن : در تصویر برداری سی تی اسکن از امواج اشعه ایکس استفاده شده که این نوع تصویر برداری در مقایسه با رادیوگرافی ساده ، جزئیات بیشتری را نمایش می دهد.

فلورسکوپی : در فلوروسکوپی اشعه ایکس و امواج فلورسنت برای ثبت تصاویر بکار می رود و از این نوع تصویر برداری برای تصاویر در حال حرکت استفاده می شود.

در تمامی تصویربرداری ها ، پس از ثبت تصاویر آنها را بر روی صفحه ای به نام فیلم رادیولوژی چاپ می کنند. که امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی در تمامی حوزه و گران بودن این فیلم ها ، گزینه مناسبی برای مراکز تصویر برداری نمی باشد. راهکار چیست ؟ ورود نرم افزارهای مشاهده تصاویر رادیولوژی در بخش تصویربرداری پزشکی که در ادامه به توضیح درباره یکی از این نرم افزارها می پردازیم.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

فیلم رادیولوژی PPQ یک نرم افزار کاربردی و تحت وب قابل استفاده در گوشی هوشمند و تبلت و کامپیوتر است که جدید ترین متد های روز دنیا را بکار می گیرد تا با استفاده از آن ارائه تصاویر بیمار از طریق یک کیو آر کد امکانپذیر گردد. کیو آر کد ها نسل جدید بارکد های قدیمی هستند که با توجه به ساختار پیکسلی قادر به ذخیره ی اطلاعات بیشتری خواهند بود  جهت مشاهده تصاویر نیز نیاز به دستگاه و نرم افزار خاصی نداشته و تنها با در دست داشتن یک گوشی موبایل به راحتی می توانید تصاویر را با کیفیت بسیار بالا بدون معطلی در مرورگر موبایل مشاهده نمایید.

اطلاعات بیشتر در صفحه فیلم رادیولوژی PPQ

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92